Det er ene og alene regjeringens beslutning om å realisere Hordfast med å krysse Bjørnafjorden som er årsaken til at ferjefri E39 blir vesentlig skutt ut i tid, meiner Egil Haugland.
Det er ene og alene regjeringens beslutning om å realisere Hordfast med å krysse Bjørnafjorden som er årsaken til at ferjefri E39 blir vesentlig skutt ut i tid, meiner Egil Haugland.

Ansvarsfraskrivelse fra Frp-statsråden

Å hevde at den sittende regjeringen er den eneste garantist for gjennomføring av ferjefri E39 er «fake news». Samtlige partier som potensielt kan komme i regjering etter kommende valg, er programforpliktet på å realisere ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim, skriv Egil Haugland.

Fremskrittspartiet forsøker i saken om Solvik-Olsen sitt besøk i Os, å legge skylden på sine politiske motstandere for at realiseringen av Hordfast går vesentlig saktere enn det de lovet foran valget i 2013. Etter at Ketil Solvik-Olsen ble samferdselsminister har det ved samtlige politiske behandlinger av planer for Hordfast vært flertall for midtre trase (bro over Bjørnafjorden) både lokalt i Os, regionalt i Hordaland fylkesting og sentralt. Det er til og med gjort vedtak om at planprosessen skal loses gjennom en statlig plan nettopp med det som siktepunkt at vedtaksprosessen skal gå raskere.

I 2013 ble det lovet at byggestart av Hordfast skulle skje i 2018 med ferdigstillelse i 2026. I dag - fire år senere - angir nylig vedtatt Nasjonal Transportplan (NTP) at startbevilgning for realisering av Hordfast tidligst kan finne sted i 2024. Avsatt budsjettramme viser at prosjektet ikke vil bli fullfinansiert før tidligst i NTP-perioden 2029-35.

Artikkelen held fram under annonsen.

Dette viser at realiseringen av Hordfast nå ligger lengre frem i tid enn den gjorde for fire år siden. Denne «forsinkelsen» har ikke noe å gjøre med motstanden mot bro over Bjørnafjorden, men ene og alene med at valget av bro over fjorden har vist seg langt mer teknisk krevende og langt kostbarere enn antatt.

Vi som er bromotstandere har hele tiden argumentert for at indre trase - ferjefri E39 rundt Bjørnafjordbassenget via Tysnes og Fusa - vil være rimeligere og raskere å realisere, og dessuten ha langt større regionale fordeler for Hordaland. Så langt tyder utviklingen av Hordfast på at vi har stått for det rette standpunktet.

Idag befinner Hordfast seg på en liste over 15 NTP-prosjekter som står i stor fare for aldri å bli realisert (ifølge en rapport utarbeidet av Oslo Economics på bestilling fra Entreprenørforeningen for bygg og anlegg samt Veidekke, - presentert i VG 15.08.17).

Det er ene og alene regjeringens beslutning om å realisere Hordfast med å krysse Bjørnafjorden som er årsaken til at ferjefri E39 blir vesentlig skutt ut i tid.

Flere partier har skjønt hvor galt dette fører hen og åpner opp for på nytt å utrede indre trase, men regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet har åpenbart så mye prestisje knyttet til fjordkryssingen at de bare ser en mulighet, - nemlig å ture videre på samme veg.

Å hevde at den sittende regjeringen er den eneste garantist for gjennomføring av ferjefri E39 er «fake news». Samtlige partier som potensielt kan komme i regjering etter kommende valg, er programforpliktet på å realisere ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim.

jostein@osogfusa.no