Det vil bli en skam i flere generasjoner å ha gjennomført et prosjekt, som til de grader ville være ødeleggende for en av de fineste norske fjorder. Indre trasé over Fusa er stadig høyaktuell, selv om denne regjering har brukt hundrevis av millioner på utredning av midtre trasé over fjorden, skriv Poul Søndergaard.
Det vil bli en skam i flere generasjoner å ha gjennomført et prosjekt, som til de grader ville være ødeleggende for en av de fineste norske fjorder. Indre trasé over Fusa er stadig høyaktuell, selv om denne regjering har brukt hundrevis av millioner på utredning av midtre trasé over fjorden, skriv Poul Søndergaard.

- Det er ingen skam å snu

Hvorfor har man ikke utredet omkostninger og gevinster ved bygging av indre trasé over Fusa med eksperter, som ikke har politiske bindinger til et eller flere partier, spør Poul Søndergaard.

Statsminister Solberg har tydeligvis fått både KrF og Frp med på laget ved å love dem bro over Bjørnafjorden. Forleden stilte tre representanter fra Frp opp på Os med innlegg i valgkampen. De forsikret, at Frp i regjering var den eneste garanti for realisering av E39 og bro over Bjørnafjorden. Nå sier Erna Solberg at det må spares, og vips kommer Statens veivesen med en ny løsning, som reduserer prisen med 7 milliarder.

Skal vi tro på dette? Og er ikke det i virkeligheten et politisk preget utspill fra det som skulle være en upolitisk etat?

Artikkelen held fram under annonsen.

Økonomiske modeller har en retning. En politisk styrt retning. Det er naivt å tro at slike reknestykker er ren naturvitenskap. Det er en politisk beslutning å ta med bestemte sammenhenger (parametre) i regnemodellene.

Bak agitasjonen for samfunnsgevinst ved bygging av E39 med bro over Bjørnafjorden var i sin tid Victor Normann en av de viktigste bidragsytere, nå pensjonert økonomiprofessor fra NHH og tidligere statsråd i en Høyre-regjering. Mon ikke hans bidrag og mange andres bidrag skyldes politiske beslutninger om å medta bestemte sammenhenger i regnemodellene?

Og hvorfor har man ikke utredet omkostninger og gevinster ved bygging av indre trasé over Fusa med eksperter, som ikke har politiske bindinger til et eller flere partier?

Ved kun å satse på bro over fjorden er det tale om politikk og ikke upartisk utredning. En holdning som Statens veivesen retter inn etter og tilsynelatende oppmuntrer til. Kanskje fordi det er gått prestisje i å bygge en bro i et så utsatt farvann.

I denne saken, som i mange andre, dekker statsministeren seg ved å la andre stå for det som lukter ilde. Hun tolererer det stilltiende ved ikke å ta klar avstand og ved å unnlate å sparke ministre, som for lengst skulle vært fjernet, bl. a. petrosaurus-ministeren og den ansvarlige broforkjemper i både Os kommune og regjering. Han synes å leve opp til, om ikke overhale, Ludvig Holberg’s Erasmus Montanus ved å ville redde klimaet med enda mer norsk olje. Med stor risiko for at det ikke blir penger til å rydde etter hans og regjeringens fremferd om noen tiår, når oljeøkonomien brister.

Den høyre-dominerte regjering med statsministeren i spissen driver «proxy»-politikk. Det som Høyre og Erna Solberg aksepterer fra Frp, og hverken benekter eller taler høyt om, har partiet og især statsministeren fullt ansvar for. Høyre forsøker å bevare et skinn av anstendighet ved ikke å ta klar avstand fra den underminering av vårt samfunn, som kommer fra Frp.

Her gjelder en av de viktigste fjellvettregler: Det er ingen skam å snu. Det ville derimot bli en skam i flere generasjoner å ha gjennomført et prosjekt, som til de grader ville være ødeleggende for en av de fineste norske fjorder. Indre trasé over Fusa er stadig høyaktuell, selv om denne regjering har brukt hundrevis av millioner på utredning av midtre trasé over fjorden.

Etter at dette ble skrevet, har Frank Aarebrot meldt seg i brodiskusjonen. Han mener at Os vil havne i bakevjen uten bro over fjorden, hvilket etter min mening kunne være en lykke for Os-bygden. Men han glemmer - eller unnlater – å nevne at den opprinnelig vedtatte trasé gikk over Fusa med tilknytning til den ny firefeltsvei som snart er halvveis i byggingen mellom Os og Rådalen. Ekstra kjøretid fra Stavanger til Bergen ble beregnet til 10–15 minutter. Men denne trasé vil gi mulighet for fleksible og sikre løsninger, og mulighet for å avsette areal til en fremtidig jernbane mellom Stavanger og Bergen, eller i første omgang mellom Bergen og Haugesund.

Artikkelen held fram under annonsen.

Bruk din stemmeseddel 11. september for å imøtegå sanseløs bruk av samfunnets ressurser.

Poul Søndergaard

Invitert til å delta i Os arbeiderpartis skrivegruppe opp mot stortingsvalget