Det kan være lett å glemme eller undervurdere betydningen sosial kompetanse faktisk har for barnets muligheter til å mestre hverdagen, blant venner og på skolen.
Det kan være lett å glemme eller undervurdere betydningen sosial kompetanse faktisk har for barnets muligheter til å mestre hverdagen, blant venner og på skolen.

Lesarbrev: Mobbing i skolen

Mobbing er ikke et nytt fenomen. En av skolens viktigste oppgaver er å forebygge mobbing. Kanskje kan et større fokus på utvikling av sosial kompetanse være løsningen?

Den mest kjente definisjonen på mobbing kommer fra Dan Olweus: “En person er mobbet eller plaget når han eller hun, gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere personer”.

Undersøkelser har vist at over 40.000 elever i Norge har vært utsatt for mobbing ifølge denne definisjonen. Dette er store tall som vi er nødt til å ta på alvor. Å kunne finne frem til gode, forebyggende metoder som en kan bruke i skolen er derfor avgjørende, og skolen bør ha et større fokus på å finne slike metoder.

Artikkelen held fram under annonsen.

Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre. Det handler om å lykkes i å omgås med andre mennesker. Sosial kompetanse er viktig i barns utvikling, og det er avgjørende at de som jobber med barn sikrer barna en god barndom, der barna er i et inkluderende miljø der mobbing ikke eksisterer. Sosial kompetanse er en grunnleggende ferdighet for at barna skal kunne fungere i et samfunn og kunne handle i en sosial virkelighet.

Å tilegne seg sosiale ferdigheter og sosial kompetanse blir ofte betraktet som en naturlig prosess hos barnet som vil skje naturlig over tid gjennom utvikling og læring. Det kan derfor være lett å glemme eller undervurdere betydningen denne kompetansen faktisk har for barnets muligheter til å mestre hverdagen, blant venner og på skolen.

Når en skal utvikle den sosiale kompetansen i skolen er samarbeid og gruppeoppgaver en god inngang. Elevene utvikler den sosiale kompetansen i samspill med hverandre, og lærere bør derfor legge til rette for at elevene kan samarbeide og utvikle en helhetlig og god sosial kompetanse gjennom gruppeoppgaver. Elevene må lære seg å ha respekt og toleranse for hverandre, og vite hvordan de skal oppføre seg i ulike sosiale situasjoner.

Begrepet sosial kognisjon er sentralt for å forstå hvordan et barn tilegner seg sosial kompetanse. Sosial kognisjon kan relateres til rolletaking, og mange regner rolletaking som en viktig kilde til hvordan de minste barna tilegner seg den sosiale, kognitive utviklingen. Det handler om å forstå hvordan et annet menneske opplever en situasjon eller hvordan de tenker. Skal man kunne vise omsorg, hjelpe eller ta kontakt med andre på en positiv måte er det avgjørende at man forstår hvordan andre tenker, og det er dette som ligger til grunn for utviklingen av den sosiale kompetansen for barn.

Forskning viser at sosial kompetanse er svært viktig for å kunne mestre motgang, stress, mobbing og annen problematferd. Om et barn stadig mislykkes i et sosialt samspill med andre, kan dette føre til gjentatte irettesettelser fra voksne, tap av status og avvisning fra andre. De barna som ikke har tilegnet seg en sosial kompetanse før de startet på skolen, vil havne i en klar risikosituasjon. De har lett for å falle ut av gruppen.

Dersom elevene lærer å tolerere og respektere hverandre for den de er, vil mobbingen minskes. Det å få elevene til å inkludere og ta vare på hverandre er en av de viktigste oppgavene til både foreldre og lærere.

Helene Meling Opedal

Mona Marlen Hjelle

Lærerstudenter ved Høgskulen på Vestlandet