De to skolene har hver for seg sterke fagmiljøer. Sammenslått ville dette blitt en svært viktig utdanningsinstitusjon i vår region.
De to skolene har hver for seg sterke fagmiljøer. Sammenslått ville dette blitt en svært viktig utdanningsinstitusjon i vår region.

Lesarbrev: Ny storskole i Os

Med en ny storskole her i kommunen ville vi kunne tilby nye studieretninger og flere fag. En skole med 7-800 elever vil bli en stor og viktig aktør i utdanningen av fremtidens osinger.

I dag er situasjonen slik i kommunen vår; Vi har to videregående skoler lokalisert på hvert sitt sted. Os gymnas tar seg av studiespesialiserende utdanningen. Os vidaregåande skule tar seg hovedsakelig av den yrkesfaglige utdanningen. Begge skolene har en stolt historie; Os gymnas helt tilbake fra 1960-tallet, og Os vidaregåande skule tilbake til 1980-tallet.

I disse sammenslåingstider har jeg et forslag; Hva om vi slår sammen disse skolene til en ny skole? Jeg har allerede navnet klart; «Bjørnefjorden vidaregåande skule»/»Bjørnefjorden videregående skole» (nynorsk eller bokmål får vi krangle om seinere).

Artikkelen held fram under annonsen.

Dette er mine argumenter:

• De to skolene har hver for seg sterke fagmiljøer. Sammenslått ville dette blitt en svært viktig utdanningsinstitusjon i vår region. De som utdanner akademikere og vi som utdanner fagfolk til ulike yrkesfag bør absolutt samarbeide tett. Tradisjonelt har det vært en stor kulturforskjell og avstand mellom de to typene av videregående utdanning. Dette er hverken ønskelig eller nødvendig. Med en sammenslåing ville vi fått et svært solid fagmiljø i både akademiske fag og i praktiske fag. Etter å ha jobbet på begge skolene vet jeg at de to miljøene ville har beriket hverandre faglig. Det er lett å sitte på hver sin tue og tro at det man selv driver med er det viktigste. Slik er det ikke.

• Vi ville med en ny skole stoppet mye av «lekkasjen» av Os-elever til byskolene. I dag reiser mange unge osinger til Bergen for å finne et utdanningstilbud som passer for dem. Med en ny storskole her i kommunen ville vi kunne tilby nye studieretninger og flere fag. En skole med 7-800 elever vil bli en stor og viktig aktør i utdanningen av fremtidens osinger. Demografene spår folkevekst i kommunen vår og da vil en slik skole ha en viktig rolle.

• Begge skolene bærer preg av tiden de ble bygget på. Teknisk sett er de stort sett godt vedlikeholdte, men det fysiske utgangspunktet begrenser ofte friheten vi har til å utvikle oss. Her på Os vidaregåande skule savner vi for eksempel sårt et stort auditorium der vi kan samle store grupper elever og ansatte. Med et nybygg (for eksempel her oppe på Kolskogen) ville slike ønsker kunne oppfylles.

Jeg håper at noen med liknende ideer og politiske kontakter leser dette og tenker; «Det var jammen en god ide!»

Linda Solhaug

Lektor

Os vidaregåande skule