I 2012 flyttet Os brannvesen og Os legevakt inn under samme tak på Moberg. Etter fire år med denne organiseringen ble det gjennomført tilsyn ved legevakten av. Rapporten framhevet mangler ved opplæring av nyansatte, vedlikehold av kompetanse og kapasitet.
I 2012 flyttet Os brannvesen og Os legevakt inn under samme tak på Moberg. Etter fire år med denne organiseringen ble det gjennomført tilsyn ved legevakten av. Rapporten framhevet mangler ved opplæring av nyansatte, vedlikehold av kompetanse og kapasitet.

Lesarbrev: Under samme tak - om prioriteringer i Os kommune

Etter fire år med skjevfordeling av økonomiske midler til fordel for brannvesen endte legevakten opp med omfattende avvik som i verste fall kunne truet liv og helse, skriv lege ved Os Allmennpraksis, Lars Emil Aga Haugom.

I 2012 flyttet Os brannvesen og Os legevakt inn under samme tak på Moberg. Ut 2017 var legevakten underlagt ledelse av Os brannvesen med brannsjef Stein Gjøsund som enhetsleder.

Etter fire år med denne organiseringen ble det gjennomført tilsyn ved legevakten av Fylkesmannen i Hordaland. Tilsynsrapporten «Rapport frå tilsyn med Os kommune 2016» framhevet mangler ved opplæring av nyansatte, vedlikehold av kompetanse og kapasitet.

Artikkelen held fram under annonsen.

Fylkesmannen konkluderte med en ikke uvesentlig risiko for svikt i legevaktsordningen og dermed redusert pasientsikkerhet.

Hvordan gikk dette til? Kan det ha vært sammenheng mellom avvikene på legevakten og prioriteringer gjort i enheten Os brann, beredskap og legevakt?

Offentlighetsloven muliggjør innsyn i kommunale årsregnskap (1). Sjå graf i biletslide.

Kan det ha vært sammenheng mellom avvikene på legevakten og prioriteringer gjort i enheten Os brann, beredskap og legevakt, spør lege Lars Emil Aga Haugom.
Kan det ha vært sammenheng mellom avvikene på legevakten og prioriteringer gjort i enheten Os brann, beredskap og legevakt, spør lege Lars Emil Aga Haugom.
Offentlighetsloven muliggjør innsyn i kommunale årsregnskap (1). Oransje graf viser utgiftene til legevakt. Blå til brannvesenet.
Offentlighetsloven muliggjør innsyn i kommunale årsregnskap (1). Oransje graf viser utgiftene til legevakt. Blå til brannvesenet.

Fra 2013 ut 2016 gikk i snitt 65% av utgifter i Os brann, beredskap og legevakt til brann-delen. Skjevfordelt, men kanskje må brannmennene rykke ut oftere? Kan man si noe om aktivitetsnivået i enhetene brann og legevakt?

Hvis vi tar utgangspunkt i 2016, som for øvrig er representativt for perioden 2013-2016:

Antall kontakter:

Legevakt 11.991.

Hvorav 3542 var henvendelser markert akutt eller haster (2).

Artikkelen held fram under annonsen.

Brannvesen 243

Hvorav 28 var brannhendelser og kun 5 branner i bygning (3).

Kostnad per kontakt:

Legevakt 692 kr, per utrykning - 15.784 kr

Brannvesen 56.348 kr, per brann (≈ utrykning) 489.017 kr

Os brannvesen mottok altså knappe 2% av kontaktene ved Os brann, beredskap og legevakt, men beslagla 62% av ressursene.

Var dette fornuftig prioritering, Os kommune? Direkte sammenligning av arbeidsformer utfra disse tallene kan være utfordrende – men det danner åpenbart et inntrykk og resultatet er kjent; etter fire år med skjevfordeling av økonomiske midler til fordel for brannvesen endte legevakten opp med omfattende avvik som i verste fall kunne truet liv og helse.

Man får håpe på bedre prioriteringer i Bjørnafjorden kommune.

Artikkelen held fram under annonsen.

Lars Emil Aga Haugom

Lege

Os Allmennpraksis

Litteratur

1. Kaalaas IK. Innsyn i årsreknskap for Os kommune 2012-2018. Os kommune, økonomiavdelinga; 2019.

2. Fylkesmannen i Hordaland. Rapport frå tilsyn med Os kommune 2016. 2017.

3. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Oppdragsstatistikk 2016: Kommunetall. 2016.