Fatalt: Når det da står mer enn 10 passasjerer i midtgangen, vil katastrofen bli fatal om en skulle få en kraftig oppbremsing eller et sammenstøt. Foto: Jakob Enerhaug

Til den det måtte angå!

Mener du med viten og vilje at det er fullt forsvarlig at det skal stå mer enn 10 personer i midtgangen i bussen fra Lagunen til Tøsdalskiftet?

Skyss endret bussavgangene 1. november etter at vi fikk ny trasé fra Svegatjørn til Rådal/Lagunen. Strekket har en fartsgrense på 27, 8 meter i sekundet, dvs. 100 km/t. Dette må prøves!

Jeg skal komme med en historie som er selvopplevd fra den gangen Nesttun hadde enveis-kjøring gjennom Nesttun, Os-ruta hadde stopp utenfor Gjøstein pensjonat - slik den fremdeles har den dag i dag - og Almexèn var et vanlig billetteringssystem.

Les også
Fryktar for tryggleiken til passasjerane: — Kvar dag tenkjer eg; kva om sjåføren må bråbremsa?

Det vi kalte Hardangerkrysset var fremdeles lysregulert, og masten til trafikklyset var hvit og lyseblå. Det kom på en del mennesker ved pensjonatet og alle måtte selvsagt billettere og gå bakover i bussen hvor det bare var ståplasser.

Fartsgrensen på stedet denne gangen var 13,8 meter i sekundet, dvs. 50 kilometer i timen. Dette er over grensen for når et menneske greier å holde seg fast ved et sammenstøt eller en kraftig oppbremsing.

Så skjedde det: Sistemann som kom inn på bussen, var ikke klar over at bussen fikk rødt lys i Hardangerkrysset. Passasjeren mistet grepet og gikk overende baklengs og seilte på rygg helt frem til døren og knallet bakhodet i torpedoveggen fremme ved sjåføren og slo hodet sitt med dertil kraftig blødning.

Hvordan det gikk videre, skal jeg ikke komme inn på her, men jeg vil dra en parallell videre til det jeg har på hjertet og som er enda mere alvorlig.

Artikkelen held fram under annonsen.

Les også
— Ja, dette er eit paradoks me ofte vert konfrontert med

Skyss har redusert bussavgangene midt i beste rush-tid begge veier fra Os om morgenen og fra Bergen om ettermiddagen. Resultatet er at bussen er full med mange ståpassasjerer.

Likeledes avlaster den linje 67 begge veier, der det er fullt av passasjerer i begge retninger fra Lagunen.

I kjøretøyforskriften er en passasjer regnet som 75 kg tung. 1. og 2. november talte jeg over 60 passasjerer om bord på bussen fra Lagunen til Tøsdalsskiftet og det samme fra Lagunen til byen.

Det var mer enn 10 personer som måtte stå på turen. Etter mitt hode betyr det at bussen kjører med ca. 500 kg i overlast. På Skyss sin informasjonstavle om bord oppfordres de reisende til å bruke sikkerhetsselen. De har sågar tegnet en trepunkt-sele på en person med hvite streker.

Hva med de passasjerene som blir stående i bussen på hele turen? Om ikke Skyss er i stand til å opplyse om det, kan jeg fortelle at det vitterlig er påbudt med sikkerhetssele i hht. kjøretøy forskriften § 2-2. Overtredelse straffes med bøter.

For å overvåke og kontrollere det hele, har vi to etater som glimrer med sitt fravær, bevisst på sakens innhold: Biltilsynet og politiet. Men, billettkontroller har dere. Utført av et privat selskap.

Artikkelen held fram under annonsen.

La oss forholde oss til en passasjer på 75 kilo og en hastighet på 27,8 meter i sekundet. I tillegg kommer det en fastkonstant som er utregnet til 9,8. Ganger en ut disse tre faktorene vil en få en vekt på ca. 20 tonn for hver passasjer om uhellet skulle være ute.

Når det da står mer enn 10 passasjerer i midtgangen, vil katastrofen bli fatal om en skulle få en kraftig oppbremsing eller et sammenstøt.

Skyss har etter hvert satt fokus på sikkerhet om bord på busser som trafikkerer sitt anbudsområde. Så da spør jeg den det virkelig angår: Mener du med viten og vilje at det er fullt forsvarlig at det skal stå mer enn 10 personer i midtgangen i bussen fra Lagunen til Tøsdalskiftet i 80 kilometer i timen tilsvarende 27,8 meter i sekundet?

Dette er ikke greit i det hele tatt. Få inn igjen de bussene som er tatt ut av rutetabellen midt i rushtiden slik at alle får sitte.

Stein Ludvigsen