Motstanderne i Søre Øyane kritiseres for å kun være opptatt av sin ”egen hage”. Men jeg har ikke inntrykk av at folk er så trangsynte at de ikke har evne til å se at det er mange andre gode argumenter for å endre trasevalg, skriv June Morfjord.
Motstanderne i Søre Øyane kritiseres for å kun være opptatt av sin ”egen hage”. Men jeg har ikke inntrykk av at folk er så trangsynte at de ikke har evne til å se at det er mange andre gode argumenter for å endre trasevalg, skriv June Morfjord.

Er bro blitt et tabubelagt tema?

Er bro over Bjørnafjorden blitt et tabubelagt tema av hensyn til folks følelser, spør June Morfjord.

LESARBREV: I Søre Øyane er bro over Bjørnafjorden, muligens i andre deler av Os også, blitt et sårbart tema av hensyn til våre bruforkjempere lokalt. Og det har vært vanskelig å ytre motstand da dette lett har blitt oppfattet mer personlig enn saklig. Det er klart at det er ubehagelig med motstand. Men vi må ikke glemme at broforkjempere kun har én agenda, og det er å sørge for at folket roer ned motstanden. Og derfor forteller de oss at det er for sent å snu og derfor ingen vits i å kjempe mot. Motstandernes meninger er blitt definert som en trussel og det er truende mot ytringsfriheten og demokratiet.

I Søre Øyane er ilandføring av bro en trussel mot ferdsel langs veien, i naturen og på sjøen. Motstanderne i Søre Øyane kritiseres for å kun være opptatt av sin ”egen hage”. Men jeg har ikke inntrykk av at folk er så trangsynte at de ikke har evne til å se at det er mange andre gode argumenter for å endre trasevalg. Den største trusselen for bruforkjemperne er en opplyst folkemasse. Det er vel det som er sakens kjerne, at de er redde for at folk i Os og særlig Søre Øyane, skal bli oppmerksomme på at det faktisk ikke er for sent.

Artikkelen held fram under annonsen.

Fergefri E39 er inne i nåværende Nasjonal Transportplan (NTP). Men ingen delstrekninger er vedtatt før Stortinget har bevilget penger til utbyggingen. Hordfast er ikke vedtatt, selv om midtre trasevalg med bro over Bjørnafjorden utredes. Det betyr at indre trase fortsatt er en mulighet så lenge vi har politikere med vilje til å utrede vegstrekningen og til å påvirke endringer.

Dette handler ikke om folks følelser. Det handler om at det planlegges å bygge en bro over Bjørnafjorden med ilandføring her i Søre Øyane. Her som meg og deg bor. Og meg og deg kan velge om vi vil være med på ”å begrense skaden” eller om vi vil jobbe for å beholde skogen vår og skjærgården vår akkurat som den er. Vi kan fortsatt være med å påvirke! Hvis vi ikke engasjerer oss vil broforkjemperne få arbeidsro til å gjennomføre sine planer. Den demokratiske prosessen er avhengig av din stemme og ditt engasjement i saken.

Det er like før 17.mai, som er et sterkt symbol på at vi tidligere i historien har ”kjempet, grått og vunnet vår rett” (fra 7.vers i Ja, vi elsker dette landet!).

June Morfjord