Rent visuelt er de irreversible inngrepene i steinbruddet, svært skjemmende sett fra sjøen/båttrafikk på Bjørnefjorden.
Rent visuelt er de irreversible inngrepene i steinbruddet, svært skjemmende sett fra sjøen/båttrafikk på Bjørnefjorden.

Vinnesbruddet – bråk og irreversible inngrep

Vinnesbruddet har i bokstavelig forstand laget en del bråk i det siste. For oss som har hytte i området er det trist å se at det blir gjort irreversible inngrep i naturen, kun på bakgrunn av midlertidig dispensasjon fra «plankravet i kommuneplanens arealdel», som Fusa kommune har innvilget, skriv Jorunn Oppedal.

Hyttehaugen

Vinnes

Artikkelen held fram under annonsen.

De nødvendige løyver fra Direktorat for mineralforvaltning, godkjent Reguleringsplan med konsekvensanalyser og nødvendige høringsrunder, mv, som er normalt og en forutsetning for å få lov til å starte opp slik virksomhet, er altså ikke på plass i skrivende stund. Dette gjør oss som naboer frustrert og fortvilet, og dessverre beviser det at likhet for loven ikke praktiseres for alle kommunen sine innbyggere.

Lang tilknytning

Fra oppvekst på Skjørsand i deler av barneårene og slekt i Hålandsdalen, har det vært en kjærkommen, og for oss, viktig «stasjon» å ha hytte på Vinnes. Det gjør at vi kommer tettere på slekt og venner i Fusa kommune. I tillegg er Vinnes et idyllisk sted med flott beliggenhet og godt tilrettelagte rekreasjonsområder.

Vi er nå andre og tredje generasjon som bruker hytta, og tilknytningen til fjord og fjell i Fusa er viktig for oss. Vi benytter hytta i helger og ferier, samt ved dagpendling til Bergen på jobb, - når vi føler for det. I det langsiktige perspektivet har muligheten for å gjøre hytta om til bosted en gang i fremtiden, alltid vært en klar opsjon.

Uttak av stein

Gjennom de 30 år vi har hatt hytte i Hyttehaugen, har det i perioder vært uttak av stein i Osphovda, som er nordsiden av samme haugen der Hyttehaugen er adressen på sørsiden. Dette uttaket av stein har vært meget begrenset, og kun aktivt i perioder. Det har derfor vært mulig å være nabo til dette bruddet, uten at det i vesentlig grad har forstyrret stillheten vi er vant til å ha i området.

Fra 2014 ble det en vesentlig endring, da fra bruddet som ligger på samme høydenivå som Hyttehaugen, men på østsiden av Fylkesveien. Det var pigging som startet kl 07:00 og holdt på hele dagen. En hyttenabo var fortvilet og lurte på hva de holdt på med som begynte klokken syv om morgenen og holdt på hele dagen. «Jeg blir gal i hodet av de lydene der», var hennes klare refleksjon. Å stå ute og male var umulig i støyen fra piggingen, gikk en innendørs, var støyen der fortsatt.

Verdens lykkeligste land

Norge ble i mars 2017 kåret til verdens lykkeligste land. Dette er en kåring som inneholder flere elementer. Faktorer som regnes som viktige for folks lykke er: omsorg, frihet, sjenerøsitet, ærlighet, helse, inntekt og godt styresett. Det fremheves i rapporten at lykke i større og større grad er ansett for å være et godt mål på sosial utvikling og som mål for offentlig forvaltning.

At byråkratiet fungerer, der de nevnte faktorene er ivaretatt gjennom vedtatte prosesser innenfor lover og regler, er en forutsetning. Like viktig er demokrati og praktisering av likhet for loven.

I rapporten http://worldhappiness.report/ed/2017/ er det et eget kapittel, kapittel 5, som er for politikere for å gi de kjennskap til hva som skal vektlegges for å oppnå dette målet. Det sies blant annet “the care of human life and happiness … is the only legitimate object of good government.” Det kan oversettes med «omsorgen for menneskers liv og lykke … er den eneste legitime hensikten for godt styresett».

Artikkelen held fram under annonsen.

Gjennom den prosessen som så langt er gjennomført av Fusa kommune i relasjon til drift i Vinnesbruddet, kan det synes som politikerne har mye å lære for å nå opp mot dette nivået, som er standarden i verdens lykkeligste land.

Kostnad- og nytteanalyse

Er det gjennomført en tilstrekkelig kostnad- og nytteanalyse for utvinning og drift av Vinnesbruddet? En slik analyse vil naturlig nok starte med en geologisk rapport som definerer forekomsten av steinkvaliteten i det aktuelle området. Er steinkvaliteten egnet? Er mengden tilstrekkelig til å få økonomi ut av det? Hvor mye vrakstein må påregnes? Svarene på disse spørsmålene er grunnleggende for hele virksomheten, og så viktige at det i utgangspunktet bør innhentes to uavhengige geologiske rapporter. Begge rapportene bør komme frem til samme resultat, slik at det ikke er usikkerhet knyttet til omfanget av forekomsten.

Slik vi forstår det forefinnes det ikke noen geologisk rapport per i dag som definerer omfanget av forekomsten og at den er drivverdig. Hvordan kan da politikerne i Fusa Kommune gi midlertidig dispensasjon fra lovverket, og dermed gi aktøren lov til å sette i gang irreversible endringer i naturen? Fylkesmannen valgte å stoppe driften høsten 2016, men Fusa Kommune har på nytt innvilget midlertidig dispensasjon. Burde ikke stoppordre fra Fylkesmannen være et signal til politikerne i Fusa om å handle i samråd med dette?

I tidligere kommunale vedtak for området er det forutsatt at reguleringsplan og konsekvensvurdering skal på plass før aktivitet starter. Ved å se på kartet, ser en at området/bruddet befinner seg midt i et idyllisk og godt etablert bolig og hytteområde. Hvorfor følger ikke kommunen sine egne tidligere vedtak om konsekvensvurdering innen oppstart, i denne saken?

Vi har byråkratiske prosesser og lover i Norge, som bidrar til forutsigbarhet og stabilitet for alle innbyggerne. Det er grunnlaget for at Norge er kåret til verdens lykkeligste land i 2017. Når skal politikerne i Fusa kommune begynne å bidra til at vi kan opprettholde statusen som verdens lykkeligste land?

Jorunn Oppedal