
DEBATT
Gang- og sykkelveg mellom Lyseparken og Søfteland
Jeg synes det vil være av stor interesse å få kjennskap til hvilke undersøkelser som er gjort og av faktagrunnlaget som ligger bak.
Ser i Os & Fusaposten 23. april at forslaget om gang- og sykkelveg mellom Os og Søfteland skyldes rekkefølgekrav i vedtatt områdeplan for Lyseparken. Dette var en nyhet jeg ikke hadde fått med meg tidligere, og jeg er vel trolig ikke den eneste på Søfteland som ikke kjenner denne saken.
Da saken om vegen ble kjent for en tid tilbake, trodde jeg at eventuell finansiering av vegen kom med statlige midler, noe som da trolig ikke er rett.
Hvordan prosessen bak dette rekkefølgekravet er realisert, er jeg litt spørrende til. Man kan undres på om dette rekkefølgekravet er kastet frem som en idé under utarbeidelse av områdeplanen, eller om den baserer seg på en faktisk analyse basert på et realistisk behov for vegen.
Om sistnevnte er tilfelle har i så fall markedsanalysen vært meget begrenset. Jeg synes det vil være av stor interesse å få kjennskap til hvilke undersøkelser som er gjort og av faktagrunnlaget som ligger bak.
Jeg skal ikke underslå at jeg selv har vært en ivrig syklist, og har også i mitt arbeid i Bergen kommune i en ti års tid arbeidet med planlegging av blant annet sykkelveier.
I planarbeidet la en alltid vekt på at veien skulle ha en nytteverdi for rask og sikker transport for syklister fra og til arbeidsted. Nå vil det trolig være noen fra Søfteland som får sitt fremtidige arbeid i Lyseparken. Hvor mange av disse som vil bruke den planlagte veien som arbeidsvei, er nokså usikkert og vil i så fall være beregnet på antakelser.
Jeg er forholdvis godt kjent på begge sider av Vinddalsvannet - går der rimelig ofte. Jeg forventer derfor at hvis veien skal planlegges i foreslått trase, så må den planlegges i traseen til eksisterende traktorveg for å unngå store, skjemmende skjæringer i terrenget.
Dette vil i så fall medføre at vegen får en stigning på visse partier, som for det store flertall av syklister, vil være naturlig å bruke el-sykkel til å forsere.
Nå vil selvsagt veien også ha en nytteverdi som turveg og kanskje som tilkomst for uttak av tømmer, men for egen del foretrekker jeg å gå tur i terrenget og på eksisterende vei.
Erik Vaktskjold trekker sammenligninger mellom den gamle traseen til Osbanen ved Kalandsvannet som både benyttes av syklister, rulleski og fotgjengere. Denne sammenligningen blir lite realistisk mellom den asfalterte vegen som ligger horisontalt i terrenget, og den tiltenkte vegen som får en helt annen topografi. Den vil i tilfelle den blir anlagt, trolig få grusdekke.
Jeg er enig i at Vinddalsvannet egner seg til kajakk og roarena, noe det også var for ca 50 år siden. Men å knytte et regionalt vannsportanlegg i sammenheng med gang-sykkelvegen, har lite for seg.
Helt til slutt ønsker jeg å få belyst om det er Lyseparken som skal bekoste vegen, og at det dermed er Os kommune som i realiteten bekoster anlegget?
I den økonomiske situasjonen som Os kommune nå er i, er det viktig at innbyggerne blir opplyst om hvem som finansierer dette prosjektet som etter min vurdering har så vidt usikker nytteverdi.
Jeg vil også opplyse om at dette innlegget er mitt private og ingen relasjon til eventuell aksjonsgruppe.
Jan Haugland
Søfteland