Barna lærer både ukrainsk og leser norske eventyr. Kanskje like viktig er hjelp til å takle vonde følelser.

Psykolog: — Barna har vært gjennom så mye

Få av våre lesere vet at prosjektet «Ukrainsk skole» har eksistert i Os i snart seks måneder.

Den ukrainske skolen har kvalifiserte lærere og undervisningen er hver lørdag fra 11 til 14 på Kløvertun i Os.

Ukrainsk skole: Natalia Shubert er filolog og lærer i kulturvitenskap.

En av lærerne er Natalia Shubert, filolog og lærer i kulturvitenskap.

Artikkelen held fram under annonsen.

— Jeg har ansvaret for å organisere utdanningsløpet, ulike mesterklasser, litterære kvelder og høytider. Jeg underviser også i ukrainske kulturstudier og introduserer elevene for norske tradisjoner slik at de vet mer om lokale skikker.

— Hvem arrangerer «Ukrainsk skole» og hva er det for et prosjekt?

— «Ukrainsk skole» er organisert av Den Ukrainske Forening i Bjørnafjorden kommune. Både de og Os Sanitetsforening er svært behjelpelige med driften av dette prosjektet.

Hun forteller at det var Os Sanitetsforening som kjøpte alt av materiell til «Ukrainsk skole».

— De skaffet oss et sted å jobbe, så vi er dem uendelig takknemlige. Vårt hovedmål er å forbedre og utvikle det ukrainske språket slik det er i dag, og å gi støtte og maksimal fordypning for ukrainere som bor i utlandet.

Sakene som Daria Kyrpa skriv for Os & Fusaposten, vil bli publiserte på både norsk og ukrainsk. Her er saka på ukrainsk:

Les også
Психолог: - Наші діти стільки всього пережили

Lærer morsmålet

Til dags dato er det cirka 26 elever i alderen 6 til 14 år som har søkt seg til skolen.

«Ukrainsk skole» er åpen for barn som ønsker å lære det ukrainske språket. Det kan være både ukrainske barn som savner kommunikasjon på morsmålet sitt, og alle som er ivrige etter ny kunnskap.

Artikkelen held fram under annonsen.

– Dessuten har vi barn som er født i Norge av ukrainske foreldre, og som har et ønske om å lære deres morsmål.

Treningsprogram

— Hvordan er undervisningen lagt opp?

— Studiet består av fire emner; ukrainsk språk, kulturstudier og ukrainske studier, matematikk og kunstterapi, sier språklærer Anna Mitina

Hver lørdag studerer de reglene, kommuniserer på ukrainsk og utfører ulike skriftlige og muntlige oppgaver.

— Vi leser også ulike verk. Akkurat nå leser vi norske eventyr oversatt til ukrainsk for barna våre, slik at de kan forstå dem.

Barna får også undervisning i tradisjoner og kultur av Shubert.

I matematikktimene lærer elevene addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, arbeid med geometriske former og logiske oppgaver.

Psykolog Tetiana Kotok (f.v.) med lærerne Natalia Shubert og Anna Mitina.

Kreativitetsterapi

Den siste leksjonen består av kunstterapi med psykolog Tetiana Kotok. Her får barna mulighet til å uttrykke sine tanker, visjoner og å oppdage noe nytt og interessant.

Artikkelen held fram under annonsen.

— Hva er kunstterapi og hvorfor er det effektivt i arbeid med barn?

— Kurset i kunstterapi er for barn i alderen 7-12 år og handler om hyggelig kommunikasjon og interessante og kreative aktiviteter.

Kunstklassen får også lære teknikker for emosjonell lindring, avslapping og fjerning av fysisk og emosjonell spenning og angst.

— Barna våre har tross alt opplevd så mye. Kreativitetsterapien hjelper dem til å forstå følelsene sine og mobilisere indre krefter. Vi gir også ressurser til fornyelse, ro og omstart, sier psykologen.

Gjennom kreativitetsterapi lærer barna å slappe av, og i gruppearbeidet utvikler de også viktige sosiale ferdigheter. For eksempel det å tilpasse seg i en ny gruppe på et nytt sted i et nytt land.

Hovedmålet med terapien er å finne ro og trygghet ved å utvikle selvfølelsen.

— Verdien av å bruke kunst ligger i det faktum at du kan uttrykke og utforske et bredt spekter av følelser på et symbolsk nivå. Både kjærlighet, hat, raseri, sinne, frykt og glede.

Åtte år gamle Sofia Iliushchenko liker seg veldig godt på den ukrainske skolen.

Kommunikasjon er viktig

Åtte år gamle Sofia har nettopp vært på «Ukrainsk skole». Moren hennes, Maryna Iliushchenko, forteller at hun liker det veldig godt og savner det når hun ikke kan gå dit.

Artikkelen held fram under annonsen.

— Denne skolen hjelper virkelig barn til å kommunisere på morsmålet og til å bli komfortable med klassekameratene.

Hun sier at noen barn synes det er litt vanskelig å tilpasse seg et nytt sted.

— Når et barn kommer til en norsk skole, er de som regel veldig stille. De forstår ikke noe og de blir ikke forstått. Men her er er det «live» kommunikasjon. Dette er veldig viktig, sier Maryna.