Blir det et skolevalg?

De små skolene er fullt på høyde med store skoler når det gjelde å fremme intellektuell og sosial læring. Så også i Fusa, skriv ordførarkandidat Svein Lang (Sp) i dette lesarinnlegget.

LESARBREV: Jeg møtte en 19-åring i Fusa som akkurat har gjort seg ferdig med videregående med gode resultater. Selv med en urolig nasjonal økonomi, så han fram til 5 års teknologi-orientert studium. Han fortalte at gjennom hele hans skolegang hadde politikerne i Fusa diskutert skolen. Jevnlig hadde det oppstått nervøsitet fordi akkurat hans skole kunne bli nedlagt.

I 1989 ble tre skoler lagt ned, og siden har diskusjonen rullet fram og tilbake.

Artikkelen held fram under annonsen.

Blir det et skolevalg i år også?

Det er ikke noe tallmateriale som viser at større skoler leverer bedre resultater enn mindre skoler. Det er åpenbart og forståelig at foreldre er urolige for at deres barn skal gå på en skole som leverer mindre kunnskap enn større skoler. Ofte har størrelse og sentralisering vært svaret, ikke alltid med rette. Det er derfor viktig å slå fast at så langt norsk og internasjonal forskning i dag kan dokumentere, så er de små skolene fullt på høyde med store skoler når det gjelde å fremme intellektuell og sosial læring. Så også i Fusa.

Å beholde nærskoler er et verdivalg. De rapporter Fusa kommune og kommunestyret har behandlet er klare: Å legge ned og sentralisere en eller tre skoler gir få eller ingen økonomiske gevinster. Derimot får det betydelige økonomisk konsekvenser å bygge på eller gå i gang med nybygg.

Når vi i Fusa Senterparti er klare på å beholde nåværende struktur, er dette basert på følgende:

Skolen er et lokalt bygde- og servicesenter. Flere steder i Fusa vil det bli store avstander om en endrer skolestruktur vesentlig. Følelsen av å høre til er viktig. Bussing av barneskoleelever er en mindre god løsning. De minste skal vite at far, mor, tante, onkel og besteforeldre er i nærheten.

Ved at skolen er i lokalmiljøet, kan den i læringsarbeidet trekke veksler på lokal historie, kultur, næringsliv og samfunnsliv generelt.

I en rapport som kom for noen år siden heter det at "Det trengs ei hel bygd for å oppdra eit barn".

Skolen som sosialt fellesskap ser en i flere skolekretser fungerer bra ved at skolene brukes aktivt til fellesskap og bygdeutvikling. Selv om enkelte forsøker å isolere skolen til kun læring, vet vi at grunnskolen også er sosiale institusjoner.

Artikkelen held fram under annonsen.

Dersom skolene når en nedre grense med antall elever, er det elevene, FAU, foreldre sammen med lærerne som bør drøfte dette med kommunen. Så mye ansvar tror vi elevene, lærere og FAU har, at de ville gi signaler dersom de ser at læremiljøet blir for lite.

Det er ikke faglig grunnlag for å si at sosialisering, det å utvikle normer og holdninger hos de minste elevene i samsvar med allment aksepterte verdier og oppfatninger, bare kan skje i grupper med over 50 elever.

Svein Lang

Ordførerkandidat

Senterpartiet