Høyre ville først ha indre alternativ (6.9.2011). Etter at Søviknes og Frp foreslo Bjørnatrynet, så var plutselig det også greit. Dette viste seg å være mer eller mindre en fantasi diktet opp av Søviknes i et forsøk på å få lokal støtte og var i realiteten aldri et alternativ, skriver Asle Olsen.
Høyre ville først ha indre alternativ (6.9.2011). Etter at Søviknes og Frp foreslo Bjørnatrynet, så var plutselig det også greit. Dette viste seg å være mer eller mindre en fantasi diktet opp av Søviknes i et forsøk på å få lokal støtte og var i realiteten aldri et alternativ, skriver Asle Olsen.

Os SV sier nei til midtre trasé

Tør velgerne virkelig å stole på Høyre og Frp etter alt som har skjedd i brosaken, spør Asle Oslen i Os SV.

Broen skal iland på Bjørnatrynet. Dette var mantraet til Terje Søviknes og Frp for å få folk i Os med på laget om midtre trasé. Bruarøy fra Høyre sitt utspill om å ville legge seg i lenker for å hindre en utbygging i Øyane var også et forsøk på å få folk til å stole på at de ville hindre at broen kom i Øyane. Men hva sier de nå? At det er for sent. At vi må godta at saken er tapt. Ingen lenker. Ingen Bjørnatrynet. Tvert i mot! Både Høyre og Frp stemte for midtre alternativ med innslag i kunstig øy utenfor Kobbavågen.

Høyre ville først ha indre alternativ (6.9.2011). Etter at Søviknes og Frp foreslo Bjørnatrynet, så var plutselig det også greit. Dette viste seg å være mer eller mindre en fantasi diktet opp av Søviknes i et forsøk på å få lokal støtte og var i realiteten aldri et alternativ. Med en kilometer lengre bro, konflikt med naturmangfold og friluftsinteresser over øyane sør for Halhjem, og konflikt med Forsvaret, var ikke Statens Vegvesen interessert i å greie ut alternativet engang.

Artikkelen held fram under annonsen.

Når broen så ble flyttet til en kunstig øy rett utenfor Kobbavågen, hva sa politikerne da? De som hadde lovet å skjerme Øyane? Lenke-Bruarøy mente at dette faktisk var å skjerme Øyane! «Mi forståing er at me då er i fjorden, og unngår Søre Øyane», sa Bruarøy.

Frp har vært rimelig stille angående innslag i Øyane, annet enn noen kommentarer om at de er glade for avklaringen fra Jan Tore Sanner (H) om at det ikke blir dagløsning i Øyane. Problemet er bare at Sanner aldri har kommet med noen slik avklaring. Det han sa var «Per i dag fremstår en dagløsning over Øyane som lite sannsynlig.» Per i dag. Lite sannsynlig. Men hva skjer om de synes prisen blir for høy? Da er «lite sannsynlig» plutselig ikke så lite sannsynlig likevel.

Nå vil statens vegvesen flytte ilandføringen til Gullholmane, for å spare penger. Da kan ikke Bruarøy lenger argumentere for at man unngår Øyane, så da skal hun vel lenke seg fast? Neida! «Eg foretrekkjer den andre løysinga, men eg har forstått det slik at denne er rimelegare. Det som blir viktig no framover er at ein vel dei mest skånsomme løysingane. Då tenkjer eg på støy og framkommelegheit,» er svaret derfra nå. Så hvis det er rimeligere, så er det plutselig greit at broen kommer iland i Øyane?

Sier hun det samme om de går for en dagløsning for å spare enda mer penger? Vil hun da fremdeles mene at det er for sent å kjempe for at det ikke blir midtre trasé? Fra Frp er det nok en gang merkelig stille. Her er en liste over endringer som har skjedd med broen så langt, sett ifra Os sitt ståsted:

Broen skal iland på Bjørnatrynet, seilingsled på Tysnes-siden

Broen skal iland på kunstig øy utenfor Kobbavågen, seilingsled på Tysnes-siden.

Broen skal iland på kunstig øy utenfor Kobbavågen, seilingsled på Os-siden (for å spare penger)

Broen skal iland på Gullholmane, seilingsled på Os-siden (for å spare penger)

Artikkelen held fram under annonsen.

Med tanke på uttalelsene til Tom-Christer Nilsen (H), statssekretær i Samferdselsdepartementet og Øyvind Halleraker (H), leder for hordalandsbenken på Stortinget, er det liten tvil om at flere endringer kan dukke opp, for å spare enda mer penger. Og det er neppe positive endringer for Øyane eller Os sin del. Tør velgerne i Os virkelig å stole på at det ikke blir flere endringer? Å stole på Høyre og Frp etter alt dette?

For å virkelig gjøre saken komplett har Os kommune nå fått penger til å utrede mulighetene til å bygge en bro til Fusa. Vi skal altså ha bro både til Fusa OG til Tysnes. Fantastisk. Høyre og Frp vil altså ha en bro til Fusa, bare ikke E39-broen. Nei, den vil de ha til Øyane.

Vi i Os SV vil gjøre det vi kan for å skjerme det unike miljøet og den fantastiske skjærgården i Øyane. Det betyr ingen bro i midtre trasé. Punktum. Ingen tull med «Vi skal få broen til Bjørnatrynet», eller «En kunstig øy rett utenfor Kobbavågen betyr at vi unngår Søre Øyane».

Os SV har derfor kommet med et enstemmig vedtak om at vi vil kjempe mot midtre trasé til siste slutt. Vi har et tett og godt samarbeid med stortingsgruppen og skal jobbe for at SV på Stortinget skal stemme på det som er nødvendig for å hindre at broen kommer i Øyane.

Asle Olsen

Os SV