Sterkt økende motstand: Norges Miljøvernforbund konstaterer at det er en sterkt økende motstand i befolkningen mot naturødeleggelser og livstruende klimaendringer.

Det store flertall i folket ønsker ikke naturødeleggende monsterprosjekter som Hordfast

Prosjektleder for Hordfast svarer meg i et leserinnlegg den 25. mai der hun hevder at Norges Miljøvernforbund (NMF) sin påstand om at den samfunnsøkonomiske analysen for prosjektet viser at Hordfast får negativ nytte er feil, men uten å dokumentere hva som eventuelt er feil.

Videre hevder hun at de ikke-prissatte konsekvensene er grundig omtalt i kommunedelplanen. La meg slå fast en gang for alle, de voldsomme naturødeleggelsene er omtalt, men de er ikke beskrevet og sammenstilt slik retningslinjene krever. Det hjelper lite å referere til ulike utgaver av håndbøker som måtte finnes i Statens vegvesen.

Artikkelen held fram under annonsen.

Les også
Uriktig om Hordfast

NMF har forelagt saken for samferdselsdepartementet og fått følgende svar: Den samfunnsøkonomiske analysen ihht. V712 består av prissatte virkninger (som kan oppsummeres i prosjektets netto nytte, og ikke-prissatte konsekvenser (landskapsbilde, friluftsliv/by- og bygdeliv, naturmangfold, kulturarv og naturressurser)). Dette skal sammenstilles systematisk og resultere i en vurdering av fordeler og ulemper ved de aktuelle alternativene.

Videre siterer vi fra vegvesenet sin håndbok: «Et prosjekt er samfunnsøkonomisk lønnsomt når summen av prissatte og ikke-prissatte fordeler er større enn summen av prissatte og ikke-prissatte kostnader (ulemper)», eller sagt på en annen måte. «Summen av fordeler for samfunnet er større enn summen av ulemper for samfunnet».

De negative konsekvensene og massive ødeleggelser av naturområder med verneverdig regnskog og det unike fjordlandskapet rundt Bjørnafjorden, er ikke systematisk vurdert og sammenstilt slik det skal gjøres i en samfunnsøkonomisk analyse. Summen av naturødeleggelser er så omfattende at ingen økonomisk gevinst kan forsvare slike naturinngrep.

Les også
Er vi så mye dyktigere i Norge enn ingeniørene i USA?

NMF fastholder vår påstand og vil ytterligere forsterke den. Kommunedelplanen er svært mangelfull når det gjelder beskrivelsen av de store naturødeleggelsene prosjektet vil medføre. Eikenes viser til «god dialog» med fylkesmannen. Sannheten er at vegvesenet systematisk har unnlatt å følge de fleste av de innspillene miljømyndighetene v/fylkesmannen har kommet med i sitt høringsinnspill til kommunedelplanen. Det vises til noen av forslagene som vegvesenet har avvist.

1. Fylkesmannen anbefalte å bygge senketunnel i Bårdsundet og beskriver det som et svært viktig tiltak og som ville spart 6 viktige naturtyper derav 3 regnskoglokaliteter og ikke minst redusert lanskapsinngrepet. Forslaget er avvist av SVV og kommunaldepartementet fordi det vil påføre prosjektet økte kostnader.

2.Fylkesmannen anbefaler å ta bort veikryss på Gjøvåg og rasteplass nord på Reksteren fordi disse vil medføre omfattende naturinngrep i særlig verdifullt naturmiljø. I tillegg vil det øke presset for økt utbygging av boliger og næringsareal i dette området. Forslaget er avvist av vegvesenet, og paradokset her er at deres løsning påfører prosjektet store økte kostnader.

3. Fylkesmannen anbefalte midtre kryssing av Langenuen. Vegvesenet og kommunaldepartementet vedtok søndre kryssing av Langenuen. Konsekvensen blir at Tysnes deles i to av en gigantisk 4-felts motorvei. Dette blir som en fysisk mur i landskapet med enorme negative konsekvenser for landskap, naturmangfold og dyreliv. Det er nesten ikke til å tro at dette er godkjent i kommunaldepartementet. Det sier det meste om den miljøfaglige kompetansen departementet besitter.

Les også
Nøling på hoppkanten

Vegvesenet viser en systematisk motvilje mot å redusere naturødeleggelsene og i tillegg blir de negative konsekvensene systematisk underkommunisert i den offentlige omtalen av Hordfast. Ingen fra vegvesenet eller fra politisk ledelse i samferdselsdepartementet har kommentert de enorme negative natur- og miljøkonsekvensene prosjektet vil innebære. Dette er uredelig og sterkt kritikkverdig.

Artikkelen held fram under annonsen.

Norges Miljøvernforbund ved undertegnede brukte 2.340 timer gjennom 10 år for å sikre Osvassdraget og få endret trasévalget av E39 Svegatjørn-Rådal. Gjennom et nært samarbeid med daværende samferdselsminister Kjell Opseth fant vi frem til løsninger som sikret vassdraget og levevilkårene for viktige arter i dette unike naturområdet. Også den gang var vegvesenet ved veisjefen umulig å kommunisere med, men han ble satt på plass av samferdselsminister Kjell Opseth.

Nå har vi en samferdselsminister fra Sunnhordland som ikke har forstått at regjeringen og etatene må følge stortingsvedtak, lover og retningslinjer som skal ivareta naturmangfold og klima. Vi står midt opp i en alvorlig naturmangfoldkrise som bli forsterket av klimaødeleggelsene.

Norge har forpliktet seg gjennom stortingsvedtak og internasjonale avtaler til å bevare naturmangfold og hindre utrydding av truede arter. Regjeringen bryter vedtatte målsettinger. Vi har en samferdselsminister som ikker tar sin del av ansvaret, som takker nei til invitasjon fra NMF om en befaring i Søre Øyane og på Tysnes for å få innsyn i de massive naturødeleggelsene, men som er svært imøtekommende mot lobbyselskapet Hordfast A/S.

Norges Miljøvernforbund har kjempet mot dette prosjektet helt siden det ble presentert i Bergen for ca. 25 år siden av veisjefen som tente fire lys for fire grunner til å bygge fergefri E39, og undertegnede blåste ut lysene og varslet kamp mot naturødeleggelsene.

Norges Miljøvernforbund konstaterer at det er en sterkt økende motstand i befolkningen mot naturødeleggelser og livstruende klimaendringer. Vi ser det i kampen mot vindmøller, mot forurensende oppdrettsanlegg og den sterke støtten til heving av U-båten utenfor Fedje.

Det store flertallet av innbyggerne i Vestland og resten av landet ønsker ikke monsterprosjekter med 4-felts motorveier som vil ødelegge vårt unike fjordlandskap og den siste rest av urørt natur. Derfor kommer vi til å vinne denne kampen.

Kurt Oddekalv

Leder

Artikkelen held fram under annonsen.

Norges Miljøvernforbund