Reagerer: Hvorfor blir bare en liten del av innbyggerne straffet økonomisk fordi de bor på grensen til Os.

Jeg ville fått en månedlig regning på minst 4.000 om jeg skulle fortsatt samværet med Os

Jeg kan ikke lengre dra til den kommunen som har stått mitt hjerte nærmest.

Sitter her og ser bort på grensen til Os (Bjørnafjorden) kommune og for å sitere en kjent politiker "jeg er djupt såra og vonbråten", og eitrende sint. Jeg kan ikke lenger dra til den kommunen som har stått mitt hjerte nærmest. Kan ikke lenger handle i nærbutikken min, og alt dette skyldes skyhøy bomavgift på 55 kroner og fjerning av timegrensen for en ny vegstrekning fra Os til Rådalen i Bergen kommune. Denne var jo for å ta gjennomgangstrafikken fra Halhjem og blir ikke engang brukt av oss i grenseområdene til Os.

Dersom jeg skulle oppretthold aktivitetene i Os, ville dette medført så store utgifter at økonomien ikke strekker til.

Artikkelen held fram under annonsen.

Jeg trente tre ganger i uken på treningssenter i sentrum. Jeg er medlem sammen med barnebarn i Os MC og MX-klubb, som også har trening tre ganger i uken.

Med de høye bompengesatsene som er i dag, ville dette beløpe seg til mer enn 2.000 kr i måneden.

Når dette kommer i tillegg til mine aktiviteter i Bergen kommune, som beløper seg til 1.200-1.300 kroner måneden, sier det seg selv at det ikke er bærekraftig, for å bruke et populært utrykk.

Jeg ville fått en månedlig regning på minst 4.000 kr om jeg skulle fortsatt samværet med Os.

Så hvorfor blir en liten del av Bergens innbyggere straffet økonomisk fordi de bor på grensen til Os?

Bor du i Åsane eller Loddefjord og Arna slipper du de skyhøye avgiftene dersom du ønsker å besøke nabokommunen.

Jeg tenker på de som bor i Os og jobber i Bergen. Turen til Rådal og hjem igjen koster 88 kr (om du har brikke), og timeregelen er fjernet på grensen Os/Rådal (Bergen).

Så får de nye avgifter etter Rådal, 43 kr (rushtidavgift for 90 % av arbeidsfolk), og skal de helt til Åsane, Loddefjord eller Arna, må de ut med nye 43 kroner hjemover. Så kan en gange dette med ca 20 arbeidsdager i måneden. Dette er ikke holdbart i dagens Norge.

Artikkelen held fram under annonsen.

Vi bilister blir flådd etter alle kunstens regler hver dag. Veiavgiften, som det het en gang, ble lagt inn i forsikringen og er ikke lengre øremerket vei, men like forbannet betaler vi den avgiften hvert eneste år.

Spør du en ungdom i dag, vet de ikke hva du snakker om dersom du spør om de vet hva de betaler i såkalt veiavgift.

Når skal regjeringen skjønne at NOK er NOK. Og ikke minst hvorfor protesterer ikke Bjørnafjorden mot de høye bompengeavgiftene. Det kan da ikke bare være meg som må revurdere mitt samvær med Os. De må jo tape masse handel og besøk.

Håper inderlig at noen politikere skjønner galskapen og får gjort noe med det snarest.

Åge Rosendahl