Asle Olsen meiner kommunen må ta meir ansvar enn dei gjer i høve til drifta i private barnehagar.
Asle Olsen meiner kommunen må ta meir ansvar enn dei gjer i høve til drifta i private barnehagar.

SV svarar ordførar og varaordførar om barnehagesaka

Asle Olsen i Os SV svarar her på lesarbrevet frå den politiske leiinga i Os om moglege lovbrot og handlingsrom knytt til Borgafjell Barnehage.

I et svar fra ordfører Bruarøy og varaordfører Reiertsen iOs & Fusaposten 19.1.18 blir jeg beskyldt for å ønske at kommunen skal bryte loven på flere områder. Dette er selvfølgelig fullstendig feil. Jeg ønsker absolutt ikke at kommunen skal bryte loven, men at kommunen skal bruke alle virkemidler de har tilgjengelig innenfor loven sine rammer, og legge press på barnehager som bryter loven.

Gjør kommunen alt de kan?

La oss først snakke om ansvarsfraskrivelse, før vi går over på hva kommunen kan og ikke kan gjøre rent lovlig sett. Ordføreren og varaordføreren påstår at min uttalelse om ansvarsfraskrivelse faller på sin egen urimelighet når kommunen gjør alt lovverket pålegger dem å gjøre. Det er imidlertid en vesentlig forskjell på å gjøre alt man er pålagt å gjøre, og alt man KAN gjøre. Så selv om kommunen muligens gjør alt de er pålagt å gjøre, så driver de likevel med ansvarsfraskrivelse når de ikke vil hjelpe de foreldrene og barna som er påvirket av dette. Kommentarer som «Dere har selv signert vedtektene» (når foreldre i realiteten ikke har noe valg) og å ikke støtte opp foreldre som har fått varsel om plassoppsigelse på en skikkelig måte er ansvarsfraskrivelse. Det er også kommentarer som dette på Facebook:

Artikkelen held fram under annonsen.

Dette dreier seg ikke om at foreldrene ikke får den tjenesten de betaler for (selv om det helt sikkert også er et gyldig poeng her), det dreier seg om foreldre som har fått varsel om plassoppsigelsefordi de har kontaktet media. Hvis ordføreren har lyst å vise at Forbrukerrådet er rette instans, så bør hun kanskje komme med et eksempel som passer med denne saken. I dette tilfellet sendte nemlig Forbrukerrådet foreldrene tilbake til kommunen. Det bør med andre ord være liten tvil om hvem sin oppgave dette er og at det de driver med er ansvarsfraskrivelse. Det er kommunen som har valgt å la private drive barnehager her i kommunen og det er kommunen som er pliktig å sørge for at alle som ønsker det får plass til sine barn. Da bør også kommunen ta ansvar når det dukker opp problemer med den løsningen de selv har valgt.

Ulovlige vedtekter er ikke gyldige

Bruarøy og Reiertsen påstår at det er lite kommunen kan gjøre med barnehagene sine vedtekter, da det er barnehagene selv som bestemmer disse. Det stemmer for så vidt, bortsett fra hvis vedtektene er i strid med lovverket. Da kan faktisk kommunen, som tilsynsorgan påpeke dette og be om at de endres. Har Bruarøy eller Reiertsen, eller noen andre i kommunen, sjekket opp lovligheten av en slik vedtekt? Jeg har nå snakket med en ekspert på barnehageloven fra Universitetet i Oslo, som var med å skrive «NOU 2012:1 Til barnas beste – Ny lovgivning for barnehagene», for å høre om han mener at vedtekten «Dersom det foreligger annen saklig grunn kan det føre til oppsigelse av barnehageplassen.» er lovlig. Svaret derfra var at en slik vedtekt uten tvil var ulovlig, med en lang juridisk forklaring. Kort fortalt er hovedargumentene for at en slik vedtekt er ulovlig at «annen saklig grunn» er for vagt og kan misbrukes, samt at det bryter med Grunnloven §104 2. ledd som sier at man alltid skal ta hensyn til barnets beste. Og barnets beste vil i de fleste tilfeller være å få bli værende i barnehagen de kjenner med barn og voksne rundt seg som de kjenner.

Jeg har også snakket med Private Barnehagers Landsforening for å få høre hva de private barnehagene selv mener om en slik vedtekt. Svaret derfra var rimelig likt; de mente at en slik vedtekt mest sannsynlig var ulovlig og at det var noe de absolutt ikke anbefalte sine medlemmer å ha som vedtekt.

Ulovleg inngrep i aksjeselskap?

Bruarøy og Reiertsen prøver også å vri min påstand om å «ta over driften, om mulig» til å bli et forslag om ulovlig inngripen i et aksjeselskap. Hvis Bruarøy og Reiertsen faktisk tar seg tid til å lese skikkelig, så vil de legge merke til ordene «om mulig» også. Det betyr selvfølgelig ikke at kommunen skal bryte loven på noen som helst måte men at kommunen bør gjøre det den kan, innenfor lovverket, for å få tatt over driften av barnehagen. Jeg mener at Bruarøy og Reiertsen sin kommentar om at kommunen vil vurdere å kjøpe om en barnehage blir lagt ut for salg ikke går langt nok (selv om det er en positiv endring) og viser en passiv innstilling til problemet. Det er fullt mulig for kommunen å være litt mer aktiv enn som så for å prøve å bedre situasjonen for sine egne innbyggere.

Billigere for kommunen om Os barnehage fylles

Ordføreren og varaordføreren lurer på om jeg mener det er økonomisk forsvarlig av kommunen å åpne en avdeling på Os barnehage uten tilskudd. Dette handler først og fremst om barna og foreldrene sin uholdbare situasjon i Borgafjell barnehage. En situasjon som må løses til barnas og foreldrenes beste raskest mulig. En merkostnad på rundt 1 million kroner (20 barn, 10 000 per barn i 5 måneder) er noe kommunen absolutt burde ta seg råd til for å få barn og foreldre ut av en uholdbar situasjon. I tillegg så kan kommunen vurdere økonomiske sanksjoner ovenfor Borgafjell barnehage grunnet lovbruddene der, noe som kan være med å dekke deler av denne merkostnaden.

Et annet moment som er verdt å ta med seg er at de private barnehagene får justert sin utbetaling i forhold til kostnaden per barn i kommunale barnehager. Det faktum at Os barnehage har plasser som ikke er i bruk, gjør prisen per plass i Os barnehage høyere enn den ellers ville vært (selv om bemanning helt sikkert er justert i forhold til antall barn, vil løpende utgifter til selve bygget og utearealet være det samme, noe som medfører en høyere kostnad per barn), noe som også gjør at de private barnehagene får mer penger. Totalt sett er det altså mulig at det vil bli billigere for kommunen over tid om de velger å fylle Os barnehage.

Rådmannens forslag

Dette er noe også rådmannen påpekte det året Borgafjell barnehage åpnet. Sitat: «Rådmannen vil ikkje føreslå nedlegging av kommunale plassar. Dette av tre årsaker:

1. Andelen plassar totalt i kommunale barnehagar er lågt. Nedlegging kan innebere at kostnaden per plass blir høg, noko som kan føre til at tilskottssummen til private plassar aukar.

Artikkelen held fram under annonsen.

2. kapasiteten i private barnehagar er så stor, at dei som misser plass i kommunal barnehage vil kunne få plass i privat. «Innsparinga» kan såleis verte negativ.

3. om nokre år er det venteleg behov for alle plassar. Det kan då verte vanskelig å rekruttere opp kommunale plassar, då vi som arbeidsgjevar kan verte oppfatta som utrygg. Beste medisin er å drive våre plassar så effektivt som råd. Ein «tom» plass i kommunal barnehage har ikkje berre ei kostnadsside for den kommunale barnehagen, men betyr i realiteten om lag 750.000 kr i kostnadsauke i høve tilskott til dei private. Så beste medisin mot overetablering er faktisk å fylle opp dei kommunale barnehagane med så mange born som mogeleg.» (ref. Budsjett 2014/Økonomiplan 2014–2017 Side 5 og 6)

Hvorfor gikk politikerne mot rådmannens forslag?

Likevel endte vi altså opp med å legge ned kommunale plasser. Hvis Bruarøy og Reiertsen var mest opptatt av kostnad, burde de aldri ha stengt ned noen plasser ved Os barnehage i det hele tatt! Da hadde foreldrene kanskje hatt ledige plasser å flytte barna til om de var misfornøyd med barnehagen, OG det hadde vært billigere for kommunen. Jeg bodde ikke i Os når dette ble vedtatt, så kanskje partiene som styrer i Os kan forklare hvorfor de gikk imot rådmannen sitt råd, på tross av varsel om merkostnad for kommune?

For lite, for seint

Ellers er det godt å høre at kommunen og politikerne er godt oppdaterte på situasjonen. Det skulle selvfølgelig bare mangle. Da håper jeg at det betyr at kommunen og politikerne i framtiden vil være sitt ansvar mer bevisst og ikke skyve foreldrene over til Forbrukerrådet eller unnskylde seg med at foreldrene selv har signert vedtektene. Etter at Gisle Hesjedal (Os AP) og vi i Os SV engasjerte oss i saken. så har kommunen endelig hatt møter med både barnehagen og enkelte av foreldrene. Det er selvfølgelig bra, men det burde ha skjedd for lenge siden.

Jeg ber igjen om at Os Høyre og Os FrP svarer på spørsmålene fra mitt forrige innlegg da de ikke ble besvart i innlegget fra Bruarøy og Reiertsen. De som står midt oppi dette fortjener svar på spørsmålene. Det gjør resten av velgerne i Os kommune også.

Asle Olsen

Styremedlem Os SV