Trusselbilder: Trusselbildene om kollaps i næringslivet dersom en ikke bygger en 4-felts motorvei over Bjørnafjorden, er ikke troverdige og er heller ikke baserte på fakta.

Vestlandet er en suksess uten Hordfast

Det er all grunn til å være kritisk når lobbyorganisasjonen Hordfast AS ved Øyvind Halleraker presenterer «fakta» om prosjektet.

Kampen om begrensede midler i Nasjonal Transportplan (NTP) er nå inne i siste fase. Hordfast er uten sammenligning det mest kostbare veiprosjektet og det med størst risiko. Flere medier har de siste dagene referert lekkasjer om at regjeringen sannsynligvis vil utsette prosjektet. Naturvernforbundet og Norges Miljøvernforbund heier på en slik avgjørelse, og etter alle solemerker vil dette være det første steget til at Hordfast blir gravlagt for all fremtid.

Lobbyisten Øyvind Halleraker bruker store ord om Hordfast i et innlegg i Os & Fusaposten. Problemet hans er at dette gigantprosjektet undergraver de overordnede føringene regjeringen har fastlagt for arbeidet med ny NTP. Den nye planen skal bidra til at Norge oppfyller sine forpliktelser på kutt i klimagassutslipp og bevaring av natur. I tillegg skal planen styrke vedlikehold og opprusting av eksisterende veinett, øke andelen som bruke buss og bane, redusere personbiltrafikken i byområdene og flytte gods fra vei til sjø og bane. Dette er budskapet fra samferdselsministeren, og det blir til de grader understreket når han i pressemeldingen sier at tar en bort et prosjekt til 50 milliarder, kan vi bygge mange andre viktige prosjekter som har en langt lavere kostnad og bidrar til målsetningene.

Artikkelen held fram under annonsen.

Halleraker kjemper en tapt kamp, og det nytter lite å peke på historiske data om Hordfast i tidligere NTP'er når forutsetningene nå er endret.

Realiteten er at da en vedtok å utrede ferjefri motorvei mellom Aksdal nord for Boknafjorden og Os i 2011, var prisen for hele strekningen 19,3 milliarder. Nå har prisen bare på Hordfast, som er mindre enn halvparten av denne strekningen, kommet opp i 50 milliarder og kostnadsrammen er satt til 60 milliarder. I tillegg vil resten av motorveien fra Stord til Boknafjorden med ny kryssing av Bømlafjorden, koste minst 40 milliarder, sannsynligvis mye mer. Da har kostnadene økt fra 19 milliarder i 2011 (tilsvarer 31 mrd 2024 kroner) til nær 100 milliarder basert på dagens kunnskap.

Dersom disse gigantprosjektene blir startet opp, kan Vestlandet glemme de fleste andre, viktige samferdselsprosjekt som skal sikre innbyggerne trygge, rassikre veier med gul midtstripe, og gi bedre kollektivtilbud med utbedring av Bergensbanen og ny bybane til Åsane.

Vestlandet er en suksess uten at bulldosere får ødelegge verdifull natur. I 2021 stod Vestlandsfylkene for 40% av eksport fra Norge, da er olje og gass ikke tatt med. Tilsvarende gjelder for eksportverdi per sysselsatt. Samfunn-, arbeids- og næringsliv i vest leverer. Oppdaterte tall som nylig er presentert fra NHO, viser at veksten fortsetter. Vi konstaterer at mer motorvei på Østlandet ikke gir forventet vekst og utvikling for den landsdelen, men betydelig mer pendling. Eksportverdien per sysselsatt har steget jevnt i fergefylkene de siste 10 årene, mens vi ikke ser noe positiv trend for “motorveifylkene” på Østlandet.

Klimautslippene (og energibruken!) bare fra byggefasen er enorme. Oppdaterte anslag fra Vegvesenet gir utslipp for areal- og bygging på nær 900 tusen tonn Co2, noe som tilsvarer hele 573.000 flyreiser mellom Bergen-Stavanger. Med dagens trafikk tilsvarer det hele 54 år med flyreiser frem i tid.

Omfanget av naturødeleggelsene er det ingen (?) som benekter. Til sammen 500 fotballbaner med natur og dyrket mark forsvinner, hvorav hele 133 fotballbaner med spesielt verdifull natur. Vegvesenet sine oppdaterte beregninger viser at Hordfast er ikke samfunnsøkonomisk-lønnsomt og er desidert verst av samtlige store prosjekter på naturødeleggelser og klimautslipp.

Riksrevisjonen har også foretatt en evaluering av Hordfast og noen andre store, nasjonale samferdselsprosjekter. Rapportert i Dokument 1 (2022−2023) (riksrevisjonen.no): «Undersøkelsen viser at det i dokumentasjonen ikke framgår tydelig hvordan andre mål, indikatorer og hensyn enn samfunnsøkonomisk lønnsomhet, er vektlagt. Undersøkelsen viser at der andre mål og hensyn er brukt til å begrunne prioriteringene, er det i liten grad mulig å finne tilbake til hvordan disse er veid opp mot hverandre og opp mot den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Undersøkelsen viser at det er vanskelig å etterprøve hva som ligger til grunn for at noen prosjekter blir utredet i en tidlig fase og faglig prioritert foran andre i sluttfasen. Etter vår vurdering er ikke kravet om sporbarhet og etterprøvbarhet tilstrekkelig ivaretatt når dette ikke tydelig framgår av den skriftlige dokumentasjonen».

Det er all grunn til å være kritisk når lobbyorganisasjonen Hordfast AS v/Halleraker presenterer «fakta» om prosjektet. Vi har dokumentert dette gjennom en rekke henvisninger til nyere forskning innen transportsektoren og de konsekvensutredninger som er gjort av vegvesenet.

Artikkelen held fram under annonsen.

Et av lobbyorganisasjonens viktigste argument er at Hordfast skal gi et viktig nytt “sammenhengende bo- og arbeidsmarked”. Erfaringene fra andre fergefrie samband gir liten støtte til påstanden. Mellom Molde og Kristiansund kan man kjøre fergefritt etter Freifjordtunnelen (1992). Reisetiden er 75 minutter. Likevel er det ytterst få (0,9%) som pendler fra Molde. Det er flere som pendler til Ålesund med ferge. Mellom Stord og Haugesund kan man kjøre fergefritt etter trekantsambandet, og reisetiden Leirvik-Haugesund er 56 minutter. Likevel er det svært få (2,5%) som pendler fra Stord til Haugesund. Enda færre motsatt vei (0,6%).

Hensynet til klima og natur skal være rammen rundt all politikk. Trusselbildene om kollaps i næringslivet dersom en ikke bygger en 4-felts motorvei over Bjørnafjorden, er ikke troverdige og er heller ikke baserte på fakta. Det vi kan være enige om, er at Vestlandet må få en rimelig del av samferdselsbevilgningene. Vestland fylke har i sitt høringsinnspill prioritert hele ni viktige tiltak før de omtaler Hordfast som siste punkt. Det er brei politisk enighet om hva som er viktigst og det er ikke Hordfast. Nå er det hverdagsveiene og trygghet for innbyggerne som har høyest prioritet. Gi oss rassikker E16, farbar E39 og gul stripe på det øvrige veinettet slik at trafikantene får trygghet og god fremkommelighet, samtidig som vi får råd til sikre og vedlikeholde alle veier på Vestlandet.

Roald Kvamme

Norges Miljøvernforbund

Tom Skauge

Naturvernforbundet Hordaland