DEBATT
En flaskehals som stopper samfunnsutviklingen
Situasjonen på Hatvik–Venjaneset ferjesamband har blitt en alvorlig utfordring.
Kapasiteten er sprengt, og mange kommer ikke med selv om de møter i god tid. For pendlere betyr dette at de ikke rekker jobb. For andre betyr det tapte møter, legetimer og avtaler.
Fergen går bare hvert 40. minutt. Når den i tillegg går før rutetid, for eksempel på grunn av ambulanseoppdrag, blir resultatet at folk mister avtaler de i utgangspunktet hadde rukket.
Uforutsigbarheten er blitt en stor belastning for alle som er avhengige av sambandet.
Les også:
En annen utfordring er gjentatte tekniske feil. Når sambandet stopper helt opp, rammer det både fastboende, pendlere og næringsliv hardt. Med kun én ferge i drift finnes det ingen reserve. To ferger ville sikret både beredskap og stabilitet, og gjort at man unngår full stans i driften.
Dette handler ikke bare om logistikk i hverdagen, men også om helse og sikkerhet. Ved akutte situasjoner er fergen den tryggeste veien inn mot Bergen, både for pasienter og for ressurser som brannvesen, politi og helsepersonell.
Alternativ rute via Bjørkheim-Trengereid betyr at man kjører bort fra akuttmedisinsk hjelp, noe som kan koste dyrebar tid.
Det har til og med vært belyst i pressen at Fusa bu- og behandlingssenter over tid har måttet stanse inntak av pasienter fordi det mangler helsepersonell, og uforutsigabarheten med fergen kan være en medvirkende årsak til den vanskelige rekruteringssituasjonen helse står i på Fusa-siden. Da er ikke dette lenger bare et praktisk problem, men et kritisk samfunnsspørsmål.
I tillegg er konsekvensene for samfunnsutviklingen store. Når folk ikke kan stole på ferjen, hemmer det rekruttering i alle yrker, og det blir mindre attraktivt å bosette seg på Fusa-siden.
Hele regionens utvikling bremses fordi ferjesambandet er blitt en flaskehals.
Os & Fusaposten har flere ganger skrevet om utfordringene i sambandet. Men det virker ikke som fylkeskommunen forstår hvordan dette påvirker oss som bruker fergen.
Det er på høy tid at Vestland fylkeskommune tar situasjonen på alvor og sørger for konkrete tiltak: Økt kapasitet, to ferger i drift og et mer forutsigbart samband.
Vi kan ikke ha det slik at hele samfunnsutviklingen på Fusa-siden settes på vent fordi fergen ikke fungerer.
Lene Nilsen