Rasfrie veier: Syns vi at disse 200 fergefrie kilometerne mellom Bergen og Stavanger er viktigere enn rasfrie veier?

Liv og helse må komme før Hordfast

Hordfast er feil å prioritere av flere årsaker enn bare nedbygging av natur.

Skribentene William Helland-Hansen (Naturvernforbundet Hordaland) og Roald Kvamme (Norges Miljøvernforbund) har gode argumenter mot Hordfast. De svarer konkret til Høyres Warncke, som trolig ser på prosjektet med næringsrådets øyne.

Hordfast er feil å prioritere av flere årsaker enn bare nedbygging av natur. Jeg tipper næringskrefter på begge sider av Fusafjorden legger solid press på utbygging av Hordfast for å få sine produkter eller arbeidskraften raskere frem. Men jeg savner mer diskusjon om hva vi skal gjøre med den økte trafikken til Os og generelt langs E39 nordover.

Artikkelen held fram under annonsen.

Jeg finner det underlig at det tilsynelatende mangler konsekvensanalyse av hvordan trafikkbildet blir mellom fjellene til Bjørnafjorden og Bergen, samt Nordhordland.

Jeg kan forstå at Hordfast er et greit prosjekt i forhold til kost-nytte, men det bør ikke ligge høyere på listen enn liv og helse. For å ikke snakke om at Hordfast er utrolig dyrt, og det er mine og dine skattepenger som kommer til å betale for det.

Syns vi at disse 200 fergefrie kilometerne mellom Bergen og Stavanger er viktigere enn rasfrie veier?

Jeg syns fergen mellom Sandvikvåg og Halhjem fungerer som en nyttig demning, som mater trafikken inn til Bjørnafjorden med måte. Jeg mener det bidrar til at vi unngår overbelastning av veiene våre både på Os og i Bergen.

Selvsagt er den nye tunnelen mellom Svegatjørn og Rådalen også genial, den redder trafikkflyten fra korking. Bergen er mindre heldig, ettersom byen mangler en slik effektiv sluse som leder trafikken rundt og ikke gjennom bykjernen.

I en prioriteringsrekke som er fri for press fra næringsvirksomheten, ville jeg puttet Ringvei Øst før Hordfast. Dermed setter jeg meg i samme båt som skribentene og er forundret over utspillet til Høyre som vil prioritere Hordfast.

Samtidig sier Høyres ordfører i Masfjorden at de vil prioritere Nordhordlandstunnelen. Enten så snakker ikke disse lokallagene til Høyre sammen, eller så vet de kanskje ikke hva prioritering er. Med realistiske vestlandsøyne må jeg nok si at vi neppe får i pose og sekk. Det gjør vi aldri i denne delen av landet. Så hva skal vi egentlig prioritere?

I lys av at unike naturområder ødelegges dersom spadene settes i myr ved utbygging av Hordfast, vil jeg tro at vi heller kan satse på utslippsfrie ferger.

Artikkelen held fram under annonsen.

Som sagt, liv og helse bør komme først. Da bør det være naturlig at K5 til Voss og Ringvei Øst kommer før Hordfast. Ingen har dødd som følge av en trafikkulykke mellom Halhjem og Sandviksvåg. Mens veiene E16 mellom Bergen-Voss og E39 mellom Vågsbotn-Klauvaneset har tatt mange liv.

Nå som fylkestinget i Vestland skal sette seg ned for å koble sammen rekkefølgen av prioriterte samferdselsprosjekter for regionen, håper jeg at Hordfast ikke havner på pallplassen.

Tore Landmark

Folkets Parti

Bergen